Höstens skörd

Idag skar jag upp en apelsin i klyftor till barnet. Men så smakade jag en klyfta själv och sen var det kört. Jag åt nästan upp alla klyftorna och barnet fick inga... Det var så himla gott. Trots att vad jag vet så är det inte riktigt högsäsong för apelsiner just nu. I för sig så sägs det ju vara apelsinsäsong året runt men det kanske inte jag håller med om riktigt.

Just nu är det överflöd av grönsaker och frukt som omger oss ett fantastiskt knark. Jag älskar att det är billigt i affären och att jag kan köpa med gott samvete då det är korta transporter och ganska växthusfritt. Ute i min egen trädgård och på min väg till brevlådan växer vinbär, hallon, blåbär och lingon. Det kliar i fingrarna av att ta tillvara allt och när jag skördar och lagrar så känns det bra i själen. Någon slags primitiv varelse långt inne i mig suckar nöjt och tänker att nu behöver vi åtminstone inte svälta i vinter. Trots att jag på ytan är medveten om att allt går att köpa hela året så finns det ändå en tillfredsställelse att följa naturen och ta tillvara de gåvor som den ger varje årstid.

Imorgon skall vi fira skördefest på dotterns förskola. Då har alla barnen med sig varsin grönsak. Av alla dessa grönsaker kokar de sen tillsammans en fantastisk skördesoppa. På eftermiddagen kommer vi föräldrar och njuter av ett hus i festskrud. Både blommor och grönsaker visas upp i all sin prakt. Vi sjunger sånger och tackar solen och jorden för dess gåvor. Allt detta kan låta ganska knäppt men jag tror det är viktigt för framförallt barn men också för oss vuxna att påminnas var vår mat kommer ifrån. På förskolan blir det extra tydligt då mycket av grönsakerna kommer från den egna trädgården som barn, föräldrar och personal hjälpts åt att sköta hela våren och sommaren.

När allt det högtidliga och fina är avklarad skall vi äta underbart god äppelkaka och dricka kaffe och te och snacka skit. Alltså inte negativ skit utan bara snacka om allt möjligt och inget viktigt. Jag ser fram emot imorgon och längtar. Så det är bäst att jag snart går och lägger mig så jag orkar med festligheterna imorgon. Men först skall jag nog ta en apelsin till och tända ett litet ljus och avsluta dagen både gott och vilsamt.

Högt,

Stina

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0