Pannkakor

Äkta vardagsknarkare som jag fnyser åt finlir middagar och fancy råvaror. Vi gillar det enkla, goda och hemtama. Och inget är väl mer vanligt än pannkakor? Jag skulle kunna äta pannkakor alla dagar i veckan. De går ju faktiskt att variera i det oändliga både i innehåll och tillbehör. Men självklart är vardagspannkakan alltid det bästa. Ni vet vanliga hederliga med sylt till. Både när de är varma och dagen efter rullade med sylt till eftermiddagsfika.

Det här receptet gillar jag för det är ju ett larmnummer som det syftar på och pannkakor är verkligen något att ta till i nödlägen. Det kan vara ett deppläge eller ett sjukläge, jag kan få vegetarianer på middag eller så finns det nästan ingenting hemma. Det går ganska snabbt att göra också.

Pannkakor på mitt vis (112)

En familjemiddag och kanske en lunchlåda eller två

6 ägg
6 dl vetemjöl
12 dl havremjölk

lite salt och lite (vanilj)socker

Vispa upp äggen med lite salt. I md två dl mjölk och allt mjöl. Vispa ihop och tillsätt resten av mjölken efter hand.
Låt gärna stå en timme eller fem. Stek i flytande margarin blandat med lika del rapsolja. Flytande margarin är inte det bästa fett enligt mig och därför blandar jag gärna upp det med rapsolja som är ett bra fett. Men att bara steka i olja fungerar inte heller riktigt bra. Lagom är med andra ord bäst även här.


Extra saker att ha i smeten kan vara att byta ut lite av mjölet mot havrekli eller något annat lite mer fibrigt från kylskåpet.

Till pannkakorna fungerar ju alltid sylt men varför inte lite rårörda bär eller blåbär och lite råsocker. En "sylt" utan socker är också att mixa en banan med ca 1 dl blåbär. Sött och ser ut som sylt.

Ja ja, alla ni avarter där ute som inte har turen att vara allergiska mot mjölkprotein kan säkert använda vanlig mjölk istället för havremjölk.

Hög på pannkakor,

Stina


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0